Arkiv Finnmark IKS eies av alle kommunene i Finnmark samt Finnmark fylkeskommune.
Vi er eiernes kompetansesenter og veileder innenfor arkiv- og informasjonsforvaltning. Vi har depot for papir og digitalt arkivmateriale for våre eiere oa. I tillegg skal vi formidle arkivmateriale m.m.
Vi har 5,5 stillinger og er lokalisert i Lakselv.
Aktuelle arbeidsoppgaver er:
- Arbeid med langtidsbevaring og tilgjengeliggjøring av elektroniske system
- Veiledning og opplæring innenfor vårt fagfelt for våre eiere o.a.
- Utarbeide og vedlikeholde veiledere, interne rutiner mv innen fagfeltet
- Delta i interne og eksterne prosjekter innen fagfeltet
- Betjene innsyn i arkiv
Stillingen kan bli tillagt andre oppgaver innenfor vårt arbeidsområde.
Det må påregnes reisevirksomhet.
Ønskede kvalifikasjoner:
- Bachelor med fagkombinasjoner IKT, informasjonsforvaltning, samfunnsfag, historie eller
media og kommunikasjon.
Andre fagkombinasjoner og utdanninger kan være aktuelle for denne stillingen.
Relevant erfaring kan kompensere for formelle krav til utdanning.
- Gode IKT-kunnskaper og interesse for datamengder, digitale løsninger og forbedringsarbeid
- Grunnleggende kunnskap om databaser
- Praksis fra offentlig forvaltning og arbeid med kommunalt digitalt skapt arkivmateriale
- Kunnskap om kommunal organisering, drift, saksbehandlingsprosesser og informasjonsforvaltning
- God skriftlig og muntlig formuleringsevne på norsk og engelsk
- Førerkort kl B
Vi legger vekt på personlige egenskaper som:
- Proaktiv, systematisk, løsningsorientert og fleksibel
- Gjennomføringsevne
- Utforskende, nysgjerrig, kreativ og nytenkende
- Jobbe selvstendig og i team, både internt og utadrettet
- Interesse for informasjons- og opplæringsarbeid
- Serviceinnstilt og evne til å formidle kunnskap
Personlig egnethet vektlegges.
Det er ønskelig med samisk eller kvensk språkkompetanse.
Vi tilbyr:
- Spennende, utfordrende og utviklende arbeidsoppgaver
- Inkluderende arbeidsmiljø preget av samarbeid og kollegaer med god spredning av kompetanse
- Kollegier både nasjonalt med andre arkivinstitusjoner og lokalt mot eiernes arkiv og it- personale
- Behjelpelig med å finne bolig
- Dekning av flytteutgifter iht. reglement
- Lønn etter avtale. Pensjon i KLP, Kommunal Landspensjonskasse.
I Finnmark gjelder virkemiddelordningen for Finnmark og Nord-Troms med bl.a. ekstra skattefradrag, samt avskrivning på studielån i Statens lånekasse for utdanning mv.
Vi ønsker at våre medarbeidere i størst mulig grad gjenspeiler mangfoldet i befolkningen. Som IA-bedrift, vil vi legge forholdene til rette for medarbeidere med nedsatt funksjonsevne.
Søknad:
- Søknadsbrev hvor du redegjør for hvordan dine erfaringer og bakgrunn kan bidra til å oppfylle vårt mandat samt hvilke målsettinger du har for stilling hos oss
- CV
- 2 til 3 referanser med kontaktinformasjon
Søknad sendes på e-post til post@ikaf.no innen 21.november 2025.
Det legges opp til behandling av søknader rett i etterkant med innstilling 01. desember 2025.
Vi er en offentlig bedrift og søkelisten kan publiseres offentlig.
Det gjøres oppmerksom på det vil bli foretatt en vurdering av søkere som eventuelt ønsker søknaden sin unntatt offentlighet. Dersom ønsket om unntatt offentlighet ikke tas til følge, vil søker bli underrettet før opplysningene blir offentliggjort. Jf. Offentlighetsloven.
For nærmere opplysninger om stillingen, kontakt daglig leder Gunnhild S. Engstad, tlf. 926 71 905 eventuelt mail: gunnhild@ikaf.no.