Arkivdepotet vårt er klar for innflytting og IKAF kan ta imot de første avleveringene. Vi ber derfor at kommunene snarest tar kontakt med IKAF for å melde inn sitt behov for første avlevering . Dette er viktig både for å kunne planlegge arbeidet fremover og for at dere skal komme i gang.

  • Før avlevering må IKAF få melding om avlevering - hvilke arkiv kommunen vil avlevere, hvem som er kontaktperson og anslå tidspunkt for avlevering.
  • Materiale som er 25 -30 år eller eldre kan avleveres. Avlevering opp til 1970 kan IKAF ta imot, men vi kan også diskutere hvis kommunen har andre behov.
  • Kommunene kan og må avlevere i flere etapper. Dette for å fordele kapasiteten og ressurser mellom kommunene.
  • IKAF kan i tillegg til kommunale arkiv også ta inn private arkiver etter lag, foreninger, private sykestuer, enkeltpersoner, samlinger, bygdebøker, bedrifter.
  • Kommunene må bekoste transport av arkivene til arkivdepotet i Lakselv.
  • En liste må følge med avleveringen etter angitt beskrivelse, og arkivet må være ordnet/sorter i henhold til arkivoversikten.
  • En formell avtale med kommunen og IKAF må opprettes.

Vedlagt sendes skjema for Melding om avlevering - foreløpig melding.
IKAF vil kunne bistå og veilede kommunene som har behov for hjelp i arbeidet, både med utfylling av meldingen og senere med selve avleveringen. Avleveringsinstruks og øvrige skjema vil bli sende til kommunene før avleverings prosessen kommer i gang.

Vedlagt skjema