eKommune 2012- lokal, digital agenda
KS har som mål at eKommune 2012 - lokal digital agenda, skal være en støtte for kommunene og fylkeskommunene i utviklingen av egne målsettinger og strategier for bruk av IKT.
KS har som mål at eKommune 2012 - lokal digital agenda, skal være en støtte for kommunene og fylkeskommunene i utviklingen av egne målsettinger og strategier for bruk av IKT.
Visjon for ekommunen:
Norske kommuner og fylkeskommuner skal være blant de fremste i verden på elektronisk innbyggerdialog, digitale tjenester og effektiv e-forvaltning.
Oppfylling av målsettingene i eKommune 2012 skal bidra til å realisere denne visjonen.
eKommuneplanen sendes i disse dager ut i papirversjon til alle landets kommuner og fylkeskommuner.
Inni i agenda finnes flere fokusområder.
Fokusområder i eKommune2012
- Lokaldemokrati og deltakelse i informasjonssamfunnet
- Tjenester på nett
- Elektronisk samhandling i helse- og omsorgstjenesten
- NAV-reformen og IKT
- IKT i grunnopplæringen
- Geografisk informasjon
- Elektronisk handel
- Arkivering og saksbehandling
- Informasjonssikkerhet
- IKT-arkitektur
- Åpne standarder
- Integrasjon av IKT-systemer
- Fri programvare
- Grønn IT
- Bredbånd
- Interkommunalt IKT-samarbeid
- Strategisk IKT-ledelse
- Kompetanseutvikling
Delmåler i 9.Arkivering og saksbehandling er følgende:
- I løpet av 2009 skal kommuner ha gjennomgått og etablert rutiner for håndtering og gjenfinning av alle typer henvendelser
- I løpet av 2010 skal kommuner ha etablert digitalt saksarkiv basert på gjeldende standarder og rutiner for avlevering til digitalt deponi
- I løpet av 2010 skal kommuner ha utarbeidet en plan for integrasjon mellom sak-/arkivsystemer, fagsystemer og datafangstsystemer