eKommune 2012- lokal, digital agenda
KS har som mål at eKommune 2012 - lokal digital agenda, skal være en støtte for kommunene og fylkeskommunene i utviklingen av egne målsettinger og strategier for bruk av IKT.

Visjon for ekommunen:
Norske kommuner og fylkeskommuner skal være blant de fremste i verden på elektronisk innbyggerdialog, digitale tjenester og effektiv e-forvaltning.
Oppfylling av målsettingene i eKommune 2012 skal bidra til å realisere denne visjonen.
eKommuneplanen sendes i disse dager ut i papirversjon til alle landets kommuner og fylkeskommuner.

Inni i agenda finnes flere fokusområder.

Fokusområder i eKommune2012

  1. Lokaldemokrati og deltakelse i ­informasjonssamfunnet
  2. Tjenester på nett
  3. Elektronisk ­samhandling i helse- og ­omsorgstjenesten
  4. NAV-reformen og IKT
  5. IKT i grunnopplæringen
  6. Geografisk informasjon
  7. Elektronisk handel
  8. Arkivering og saksbehandling
  9. Informasjonssikkerhet
  10. IKT-arkitektur
  11. Åpne standarder
  12. Integrasjon av IKT-systemer
  13. Fri programvare
  14. Grønn IT
  15. Bredbånd
  16. Interkommunalt IKT-samarbeid
  17. Strategisk IKT-ledelse
  18. Kompetanseutvikling

Delmåler i 9.Arkivering og saksbehandling er følgende:

  • I løpet av 2009 skal kommuner ha gjennomgått og etablert rutiner for håndtering og gjenfinning av alle typer henvendelser
  • I løpet av 2010 skal kommuner ha etablert digitalt saksarkiv basert på gjeldende standarder og rutiner for avlevering til digitalt deponi
  • I løpet av 2010 skal kommuner ha utarbeidet en plan for integrasjon mellom sak-/arkivsystemer, fagsystemer og datafangstsystemer